IMG 20200124 104735 1024x768Wychowanie do czytania jest długą, czasami wieloletnią drogą. Nikt z nas nie rodzi się czytelnikiem, a zamiłowanie do czytania powinno być pobudzane przez innych ludzi: początkowo rodziców, a następnie przez nas nauczycieli. Na początku roku szkolnego napisałam innowację, która miała na celu wprowadzić pierwszaki w świat literatury, obudzić w nich zaciekawienie książką, kształtować nawyki czytelnicze, a przede wszystkim rozbudzić dziecięcą wyobraźnię i nauczyć je korzystania z zasobów biblioteki szkolnej. W pracy z dziećmi pomagała mi bibliotekarka pani Małgorzata Malinowska.
Współpraca z panią Małgosią polegała na odwiedzaniu biblioteki i korzystaniu z jej zasobów. Pierwsze spotkanie miało miejsce już w październiku. Swój pobyt w bibliotece rozpoczęliśmy od wycieczki po bibliotece. Pani Małgosia pokazała nam czytelnię, opowiedziała o swojej pracy i wypożyczyła pierwsze książki. Później już w listopadzie spotkaliśmy się na omówieniu wypożyczonej lektury. Podczas spotkania pani Małgosia poprowadziła quiz ze znajomości treści „Plastusiowego pamiętnika”. Okazało się, że lekturę najlepiej zapamiętał Mikołaj Matczak i Bartosz Matczak, którzy otrzymali od pani Małgosi upominki książkowe. Później rozwiązywaliśmy zagadki, projektowaliśmy strój Plastusia, robiliśmy plakat w grupach, a na koniec naszego pobytu wypożyczyliśmy kolejną książkę pt. „Baśnie” H. Ch. Andersena. Tym razem baśń czytaliśmy wspólnie w klasie. Później powstawały portrety Królowej Śniegu, które tworzyliśmy w parach. Kolejną książkę, którą wspólnie udało nam się przeczytać były „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”. Okazało się, że w quizie zorganizowanym w bibliotece największą wiedzą o przygodach skarpetek wykazał się kolejny raz Mikołaj Matczak. Dorównał mu Antoni Kamiński. W bibliotece wspólnie rozwiązywaliśmy zagadki i łamigłówki, a w klasie zabawiliśmy się w projektantów i wymyśliliśmy swój wzór skarpetek. Może kiedyś ktoś z nas zostanie prawdziwym projektantem mody, bo skarpetki wyszły nam wspaniałe. Niestety w Polsce pojawił koronawirus i zajęcia w szkole zostały zawieszone, więc nie mogliśmy się spotykać stacjonarnie na zajęciach . Mimo tego udało nam się dokończyć naszą pracę, ale już online. Ostanie zajęcia polegały na poznaniu twórczości J. Brzechwy. Wszystkie dzieci prezentowały piękne czytanie wybranego przez siebie wiersza, a na koniec zajęć odpowiadały na pytania podsumowujące prace w innowacji.
Myślę, że udało nam się zrealizować założone w innowacji cele. Na początku naszych działań dzieci nie umiały czytać i musieliśmy liczyć na dużą pomoc rodziców. Z ostatniej rozmowy z dziećmi wynika, że wielu z nich czyta książki samodzielnie. Ich ulubione lektury to „Tomek na czarnym lądzie”, „Eko Słodziaki”, „Gang Słodziaków”, „Przygody Detektywa Pozytywki”, „Koszmarny Karolek czyta książkę” czy „O chłopcu, który wpadł do książki”. Dzieci sięgają również po czasopisma: „Świerszczyk”, „Abecadło”. Mam nadzieję, że to początek ich drogi w poznawaniu literatury. Dziękuję za pomoc rodzicom oraz pani Małgosi Malinowskiej za świetną współpracę, za życzliwość i wyrozumiałość.
Zapraszam do obejrzenia galerii zdjęć.

 
Copyright © 2024 Szkoła Podstawowa w Kowalewie Pomorskim. All Right Reserved.
Design By Joomla Perfect