GODZINY PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
DOROTY WITKOWSKIEJ
PONIEDZIAŁEK 8.50. - 15.10.
WTOREK 7.30. - 14.20.
ŚRODA 7.30. - 13.00.
CZWARTEK 8.50. - 15.10.
PIĄTEK 7.30. - 13.30.
Plan pracy pedagoga szkolnego Doroty Witkowskiej
w Szkole Podstawowej im. M. Konopnickiej
w roku szkolnym 2023/2024
1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów
- udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia;
- konsultowanie indywidualnych przypadków w zakresie diagnozy ze specjalistami
z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych; - postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych poradni specjalistycznych (przygotowanie lub współpraca w przygotowaniu opinii dotyczącej ucznia, rozmowy
z rodzicami mającymi wątpliwości co do zasadności specjalistycznej diagnozy); - prowadzenie lub organizowanie dla nauczycieli szkoleń związanych zagadnieniami diagnozowania indywidualnych potrzeb uczniów.
2.Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów
- prowadzenie obserwacji, rozmów w kontekście zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową uczniów i ich rodzin, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi;
- prowadzenie badań socjometrycznych, ankietowych i innych, w tym w oparciu
o autorskie narzędzia diagnostyczne.
3.Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb
- prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze, dydaktyczne;
- projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych
w stosunku do uczniów np. kontrakt; - występowanie z propozycją udzielania uczniom pomocy np. w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, dodatkowych godzin wynikających
z IPET-u; - koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.
4. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży w tym zdrowia psychicznego
- prowadzenie lub organizowanie zajęć o charakterze profilaktycznym promującej zdrowy styl życia, z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego, profilaktyka chorób zakaźnych, uczenie sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, ukazanie alternatywy w stosunku do zachowań ryzykownych i problemowych;
- opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich;
- opracowanie i wdrożenie standardów ochrony małoletnich.
5.Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów
- rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw, przekonań, oczekiwań oraz wartości, wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie;
- pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych czy innych problemów;
- prowadzenie lub organizowanie zajęć wychowawczych z uczniami dotyczących aktualnych problemów wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego
kształtowanie postaw w oparciu o wartości, kultury osobistej, prawidłowych relacji rówieśniczych, zasad savoir vivr-u, sposobów rozwiązywania konfliktów oraz innych, w miarę zauważanych i zgłaszanych przez nauczycieli, dzieci i rodziców potrzeb; - organizowanie działań integrujących uczniów;
- konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym:
z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych.
6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
- pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego wzajemnego akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach;
- udzielanie porad, podejmowanie konkretnych działań w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasach;
- udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi
z kontaktami rówieśniczymi w tym z presją negatywnych wzorców; - udzielanie wsparcia uczniom podczas ewentualnej nauki zdalnej, motywowanie do nauki;
- porady związane z rozwiązywaniem trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych;
- pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z nauczycielami;
- udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc
w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi; - udzielanie rodzicowi informacji w zakresie ochrony prawnej jego i dzieci w sytuacji zaniedbań, przemocy ze strony współmałżonka;
- udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach, instytucjach, specjalistach na rzecz pomocy rodzinie;
- pośredniczenie w kontaktach rodzica z tymi instytucjami, w tym pomoc w wypełnianiu formalności związanych ze skorzystaniem z ich usług.
7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów
- udział w określaniu zdolności i predyspozycji uczniów (obserwacja);
- postulowanie lub prowadzenie zajęć rozwijających predyspozycje i uzdolnienia uczniów;
- godziny dostępności dla rodziców i uczniów w zależności od potrzeb po wcześniejszym ustaleniu spotkania.
8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- organizowanie, prowadzenie szkoleń na tematy związane z profilaktyką, opieką, wychowaniem i dydaktyką;
- wspomaganie merytoryczne i metodyczne nauczycieli w pełnionych przez nich funkcjach;
- współpraca z psychologiem szkolnym;
- współpraca przy tworzeniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
- udzielanie porad w przygotowaniu zajęć do dyspozycji wychowawcy;
- pomoc nauczycielom, wychowawcom w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz trudności uczniów w przyswajaniu wiedzy i umiejętności powstałych podczas nauki zdalnej;
- udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia;
- wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka;
- udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze, oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi;
- pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dzieci działań.
9. Pomoc materialna
- działanie na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, poprzez dotarcie do wszystkich rodziców z informacją o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy;
- współdziałanie z organizacjami i instytucjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego;
- monitorowanie sytuacji materialnej uczniów;
- pomoc rodzicom w przygotowaniu odpowiednich wniosków.
10. Realizacja zadań z zakresu elementów doradztwa zawodowego
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne
i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; - gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę;
- współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań
w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego - współpraca przy organizacji Giełdy Szkół.
Realizacja poszczególnych zadań będzie dostosowana do występujących problemów i potrzeb.
Dorota Witkowska