GODZINY PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO

DOROTY WITKOWSKIEJ

 

PONIEDZIAŁEK                      8.50. - 15.10.

WTOREK                                7.30. - 14.20.

ŚRODA                                  7.30. - 13.00.

CZWARTEK                           8.50. - 15.10.

PIĄTEK                                   7.30. - 13.30.

 

 

 

 

Plan pracy pedagoga szkolnego Doroty Witkowskiej
w Szkole Podstawowej im. M. Konopnickiej
w roku szkolnym 2023/2024

1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów

  • udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia;
  • konsultowanie indywidualnych przypadków w zakresie diagnozy ze specjalistami
    z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych;
  • postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych poradni specjalistycznych (przygotowanie lub współpraca w przygotowaniu opinii dotyczącej ucznia, rozmowy
    z rodzicami mającymi wątpliwości co do zasadności specjalistycznej diagnozy);
  • prowadzenie lub organizowanie dla nauczycieli szkoleń związanych zagadnieniami  diagnozowania indywidualnych potrzeb uczniów. 

2.Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów

  • prowadzenie obserwacji, rozmów w kontekście zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową uczniów i ich rodzin, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi;
  • prowadzenie badań socjometrycznych, ankietowych i innych, w tym w oparciu
    o autorskie narzędzia diagnostyczne.

3.Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb

  • prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze, dydaktyczne;
  • projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych
    w stosunku do uczniów np. kontrakt;
  • występowanie z propozycją udzielania uczniom pomocy np. w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, dodatkowych godzin wynikających
    z IPET-u;
  • koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.

4. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży w tym zdrowia psychicznego

  • prowadzenie lub organizowanie zajęć o charakterze profilaktycznym promującej zdrowy styl życia, z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego, profilaktyka chorób zakaźnych, uczenie sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, ukazanie alternatywy w stosunku do zachowań ryzykownych i problemowych;
  • opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich;
  • opracowanie i wdrożenie standardów ochrony małoletnich.

5.Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów

  • rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw, przekonań, oczekiwań oraz wartości, wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie;
  • pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych czy innych problemów;
  • prowadzenie lub organizowanie zajęć wychowawczych z uczniami dotyczących aktualnych problemów wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego
    kształtowanie postaw w oparciu o wartości, kultury osobistej, prawidłowych relacji rówieśniczych, zasad savoir vivr-u, sposobów rozwiązywania konfliktów oraz innych, w miarę zauważanych i zgłaszanych przez nauczycieli, dzieci i rodziców potrzeb;
  • organizowanie działań integrujących uczniów;
  • konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym:
    z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych.

6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych

  • pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego wzajemnego akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach;
  • udzielanie porad, podejmowanie konkretnych działań w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasach;
  • udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi
    z kontaktami rówieśniczymi w tym z presją negatywnych wzorców;
  • udzielanie wsparcia uczniom podczas ewentualnej nauki zdalnej, motywowanie do nauki;
  • porady związane z rozwiązywaniem trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych;
  • pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z nauczycielami;
  • udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc
    w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi;
  • udzielanie rodzicowi informacji w zakresie ochrony prawnej jego i dzieci w sytuacji zaniedbań, przemocy ze strony współmałżonka;
  • udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach, instytucjach, specjalistach na rzecz pomocy rodzinie;
  • pośredniczenie w kontaktach rodzica z tymi instytucjami, w tym pomoc w  wypełnianiu formalności związanych ze skorzystaniem z ich usług.

7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów

  • udział w określaniu zdolności i predyspozycji uczniów (obserwacja);
  • postulowanie lub prowadzenie zajęć rozwijających predyspozycje i uzdolnienia uczniów;
  • godziny dostępności dla rodziców i uczniów w zależności od potrzeb po wcześniejszym ustaleniu spotkania.

8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

  • organizowanie, prowadzenie szkoleń na tematy związane z profilaktyką, opieką, wychowaniem i dydaktyką;
  • wspomaganie merytoryczne i metodyczne nauczycieli w pełnionych przez nich funkcjach;
  • współpraca z psychologiem szkolnym;
  • współpraca przy tworzeniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • udzielanie porad w przygotowaniu zajęć do dyspozycji wychowawcy;
  • pomoc nauczycielom, wychowawcom w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz trudności uczniów w przyswajaniu wiedzy i umiejętności powstałych podczas nauki zdalnej;
  • udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia;
  • wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka;
  • udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze, oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi;
  • pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dzieci działań.

9. Pomoc materialna

  • działanie na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, poprzez dotarcie do wszystkich rodziców z informacją o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy;
  • współdziałanie z organizacjami i instytucjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego;
  • monitorowanie sytuacji materialnej uczniów;
  • pomoc rodzicom w przygotowaniu odpowiednich wniosków.

10. Realizacja zadań z zakresu elementów doradztwa zawodowego

  • systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne
    i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
  • gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
  • koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę;
  • współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań
    w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego
  • współpraca przy organizacji Giełdy Szkół.

Realizacja poszczególnych zadań będzie dostosowana do występujących problemów i potrzeb.

Dorota Witkowska

 

 
Copyright © 2024 Szkoła Podstawowa w Kowalewie Pomorskim. All Right Reserved.
Design By Joomla Perfect