GODZINY PRACY PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
AGNIESZKI SZEFERY
PONIEDZIAŁEK 8.00. - 13.30.
WTOREK 8.00. - 14.20.
ŚRODA 9.00. - 15.10.
CZWARTEK 8.00. - 13.30.
PIĄTEK 8.00. - 14.20.
Plan pracy psychologa szkolnego
Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Kowalewie Pomorskim
na rok szkolny 2023/2024
- Diagnozowanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
- Diagnozowanie potencjału i deficytów poszczególnych uczniów oraz planowanie odpowiednich form pomocy psychologicznej i wsparcia na podstawie:
- konsultacji z wychowawcami klas i nauczycielami
- rozmów z rodzicami
- rozmów indywidualnych z uczniem
- obserwacji ucznia w trakcie zajęć lekcyjnych.
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczej w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych.
- Wnikliwa analiza dokumentów uczniów.
- Zapoznanie się z opiniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Diagnoza psychologiczna, opracowanie opinii i zaświadczeń na potrzeby szkoły, rodziców, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej itp.
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
- Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży
- Zapobieganie podejmowania przez uczniów zachowań autodestrukcyjnych oraz autoagresywnych poprzez:
- dyskusje w zespołach klasowych na temat szkodliwości stosowania środków psychoaktywnych
- zajęcia na temat sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, szukania wsparcia i pomocy w ich rozwiązywaniu
- rozmowy indywidualne z uczniami wykazującymi tendencje do zachowań autodestrukcyjnych – rozwijanie kontroli emocjonalnej, praca nad zmianą przekonań.
- Rozwijanie zachowań zastępczych wobec agresji poprzez:
- zajęcia grupowe integracyjne oraz zajęcia z zakresu budowania pozytywnych relacji i rozwiązywania sytuacji konfliktowych
- zajęcia indywidualne w zakresie sposobów eliminowania reakcji agresywnych.
- Monitorowanie i ocenianie klimatu szkolnego, aby zidentyfikować obszary wymagające poprawy.
- Opracowanie i wdrożenie Standardów Ochrony Małoletnich.
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym
i pozaszkolnym uczniów - Rozmowy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.
- Prowadzenie regularnych spotkań z uczniami wymagającymi pomocy psychologicznej w zakresie i terminach dostosowanych do indywidualnych potrzeb ucznia, dotyczących w szczególności:
- problemów związanych z życiem rodzinnym
- niskiej samooceny
- trudności z wyrażaniem złości i innych emocji w sposób społecznie akceptowany
- autoagresji i myśli samobójczych
- obniżonego nastroju
- braku motywacji do nauki
- trudności w relacjach z rówieśnikami
- nieumiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych.
- Rozwijanie skutecznych form radzenia sobie z sytuacjami wywołującymi stres lub lęk poprzez podejmowanie następujących działań:
- prowadzenie zajęć w zespołach klasowych na temat radzenia sobie w sytuacjach trudnych
- rozmowy indywidualne na temat kontroli emocji i radzenia sobie z negatywnymi emocjami, rozwijania adekwatnego myślenia o sytuacji, eliminowania myśli automatycznych
- spotkania indywidualne z uczniami wykazującymi reakcje lękowe
- rozwijanie zachowań asertywnych
- zajęcia indywidualne z zakresu budowania adekwatnego obrazu własnej osoby, wzmacnianie poczucia własnej wartości.
- Kształtowanie postaw uczniów poprzez wdrażanie do przestrzegania wartości.
- Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
- Podejmowanie działań mediacyjnych w sytuacjach konfliktowych.
- Podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów
- Konsultacja dla rodziców, spotkania indywidualne oraz zespołowe w zakresie działań takich jak:
- udzielanie wsparcia emocjonalnego
- udzielenie wskazówek dotyczących postępowania z dzieckiem
- omawianie zasad prawidłowej komunikacji z dzieckiem
- udzielanie informacji o specjalistach, instytucjach oraz formach pomocy, z których mogą skorzystać rodzice.
- Pomoc w określaniu zdolności i predyspozycji uczniów.
- Godziny dostępności dla rodziców oraz uczniów w zależności od potrzeb.
- Wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów
- Współpraca z pedagogiem szkolnym.
- Wspieranie nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Wspomaganie wychowawców oraz nauczycieli w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze i/lub edukacyjne.
- Pomoc nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
- Elementy doradztwa zawodowego
- Pomaganie uczniom w wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
- Pomoc w organizacji spotkań z doradcami zawodowymi dla uczniów.
- Współpraca w organizacji Giełdy Szkół.
Realizacja poszczególnych zadań dostosowana będzie do występujących problemów i potrzeb.
Agnieszka Szefera