GODZINY PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
i PEGAGOGA SPECJALNEGO
DOROTY WITKOWSKIEJ
PONIEDZIAŁEK 7.00 - 14.20
WTOREK 7.20 - 15.20
ŚRODA 7.00 - 13.30
CZWARTEK 7.20 - 15.20
PIĄTEK 7.00 - 13.30
tel. 511 486 216
Plan pracy pedagoga szkolnego Doroty Witkowskiej
w Szkole Podstawowej im. M. Konopnickiej
w roku szkolnym 2025/2026
1. Diagnoza indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów
- Prowadzenie diagnoz w celu określenia przyczyn trudności edukacyjnych i mocnych stron uczniów.
- Wspieranie nauczycieli w analizie i interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych.
- Konsultacje indywidualnych przypadków z poradniami i specjalistami.
- Inicjowanie kierowania uczniów do poradni psychologiczno-pedagogicznej, udział
w rozmowach z rodzicami. - Organizowanie szkoleń dla nauczycieli w zakresie diagnozy potrzeb ucznia.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych i myślenia analitycznego (priorytet 1).
2. Diagnoza sytuacji wychowawczych
- Obserwacja i rozmowy dotyczące sytuacji rodzinnych, środowiskowych
i emocjonalnych uczniów. - Realizacja badań socjometrycznych, ankietowych i autorskich narzędzi diagnostycznych.
3. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Prowadzenie rozmów indywidualnych, opracowywanie interwencji (np. kontrakt).
- Proponowanie zindywidualizowanych ścieżek kształcenia i dodatkowych godzin zgodnie z IPET.
- Koordynacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.
- Wspieranie zdrowia psychicznego, profilaktyka przemocy rówieśniczej i uzależnień (priorytet 4).
4. Profilaktyka zdrowia i styl życia
- Organizacja zajęć profilaktycznych promujących zdrowy styl życia i umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Koordynowanie przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich oraz upowszechnianie zasad bezpiecznych zachowań wśród całej społeczności szkolnej.
- Promocja zdrowego stylu życia (priorytet 3) oraz profilaktyka zdrowia psychicznego i uzależnień (priorytet 4).
5. Minimalizowanie skutków zaburzeń i rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych
- Rozmowy wspierające refleksję nad postawami, wartościami, relacjami.
- Pomoc w redukowaniu napięć wynikających z trudności szkolnych.
- Prowadzenie zajęć wychowawczych zgodnych z programem wychowawczo-profilaktycznym.
- Organizacja działań integracyjnych i współpraca z instytucjami zewnętrznymi.
6. Mediacje i interwencje w sytuacjach kryzysowych
- Prowadzenie mediacji w konfliktach rówieśniczych oraz między uczniami
a nauczycielami / rodzicami. - Wsparcie uczniów w trudnych sytuacjach kryzysowych oraz towarzyszenie im
w przezwyciężaniu trudności osobistych, rodzinnych i szkolnych. - Udzielanie rodzicom informacji o prawach i instytucjach pomocowych, wsparcie
w formalnościach.
7. Rozpoznawanie i rozwój predyspozycji uczniów
- Obserwacja i wskazywanie predyspozycji uczniów; inicjowanie zajęć rozwijających talent.
- Ustalanie godzin konsultacji dla uczniów i rodziców.
- Wzmacnianie samodzielności ucznia oraz stosowanie metod sprzyjających aktywnemu uczeniu się (priorytet 8).
8. Wsparcie nauczycieli i współpraca metodyczna
- Organizowanie warsztatów i wsparcia dla nauczycieli w obszarze profilaktyki, wychowania i dydaktyki.
- Współpraca z psychologiem szkolnym.
- Uczestnictwo w opracowaniu IPET.
- Pomoc w interpretacji zachowań i dostosowaniu wymagań edukacyjnych.
- Higiena cyfrowa, wykorzystanie AI i Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej (priorytet 5).
9. Pomoc materialna dla uczniów
- Informowanie rodziców o możliwościach wsparcia finansowego oraz pomoc
w wypełnianiu wniosków. - Współpraca z organizacjami udzielającymi wsparcia materialnego.
- Monitorowanie sytuacji materialnej uczniów.
10. Doradztwo edukacyjno-zawodowe
- Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych i zawodowych uczniów; pomoc w planowaniu ścieżki kariery.
- Gromadzenie i aktualizacja materiałów informacyjnych.
- Koordynacja działań doradczych i organizacja Giełdy Szkół.
- Promocja kształcenia zawodowego i doradztwa (priorytet 6).
Realizacja poszczególnych zadań będzie dostosowana do występujących problemów i potrzeb.
Dorota Witkowska







