Dzień tygodnia | Godziny pracy |
Poniedziałek | 630 - 1630 |
Wtorek | 630 - 1630 |
Środa | 630 - 1630 |
Czwartek | 630 - 1630 |
Piątek | 630 - 1630 |
REGULAMIN ŚWIETLICY SZKOLNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. MARII KONOPNICKIEJ W KOWALEWIE POMORSKIM
- Do świetlicy przyjmuje się:
- dzieci i młodzież z klas I-VIII , które muszą przebywać dłużej w szkole ze względu na czas pracy rodziców oraz innych okoliczności;
- dzieci nieuczestniczące w lekcjach religii i basenu oraz innych planowych zajęciach edukacyjnych.
- Przyjmowanie uczniów do świetlicy dokonuje się na podstawie pisemnego zgłoszenia rodziców (opiekunów) dziecka - karty zgłoszenia do świetlicy szkolnej.
- Uczniowie mogą korzystać z opieki w świetlicy w godz. 6:30– 16:30.
- Świetlica realizuje swoje zadania według rocznej organizacji pracy opiekuńczo- wychowawczej świetlicy.
- Zajęcia świetlicowe organizowane są systematycznie, w ciągu całego dnia, z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych oraz rozwojowych dzieci i młodzieży, a także ich możliwości psychofizycznych.
- Zajęcia świetlicowe mogą odbywać się w innym pomieszczeniu, w tym na boisku szkolnym, sali gimnastycznej lub placu zabaw, szczególnie w sytuacjach, gdy pozwalają na to warunki pogodowe.
- Uczniowie, przebywający w świetlicy zobowiązani są do przestrzegania Regulaminu Świetlicy oraz Kontraktu Świetlicowego.
KARTA ZGŁOSZENIA DZIECKA DO ŚWIETLICY SZKOLNEJ 2024/2025 - PDF
KARTA ZGŁOSZENIA DZIECKA DO ŚWIETLICY SZKOLNEJ 2024/2025 - WORD |
CELE I ZADANIA REALIZOWANE PRZEZ ŚWIETLICĘ SZKOLNĄ
- Zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej przed zajęciami lekcyjnymi i po nich umożliwiającej wszechstronny rozwój osobowości w bezpiecznym i miłym otoczeniu.
- Organizowanie zespołowej nauki. Wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej i udzielanie indywidualnej pomocy uczniom mającym trudności w nauce.
- Kształtowanie właściwej postawy społeczno-moralnej oraz nawyków kultury życia codziennego.
- Wdrażanie uczniów do pożytecznego organizowania sobie wolnego czasu, wyrabianie nawyków kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy na świeżym powietrzu.
- Prowadzenie współpracy z rodzicami, wychowawcami klas, a także pedagogiem szkolnym celem rozwiązywania napotkanych trudności wychowawczych.
- Ujawnianie i rozwijanie zamiłowań, zainteresowań i uzdolnień uczniów.
- Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa podczas pobytu w świetlicy oraz w czasie przywozu i odwozu ze szkoły ( dotyczy dzieci dojeżdżających do szkoły autobusami).
WEWNĘTRZNY REGULAMIN ŚWIETLICY SZKOLNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ W KOWALEWIE POMORSKIM
- Uczeń po wejściu do świetlicy ma obowiązek zgłosić się do nauczyciela.
- Uczeń ma obowiązek informowania nauczyciela świetlicy o każdorazowym, nawet krótkotrwałym, oddaleniu się.
- Dzieci przebywające w świetlicy szkolnej zostają zapoznane z zasadami BHP oraz sygnalizacją przeciwpożarową przez nauczycieli świetlicy.
- Dzieci mają obowiązek szanować i dbać o wyposażenie świetlicy.
- Wychowawcy świetlicy nie ponoszą odpowiedzialności za wartościowe przedmioty przynoszone do szkoły.
- Rodzice (opiekunowie) mają obowiązek przyprowadzenia dziecka do świetlicy, nie zostawiając dzieci w szatni bez opieki.
- Dzieci ze świetlicy odbierane są przez rodziców lub inne upoważnione w karcie zgłoszeniowej osoby.
- Dziecko może samodzielnie opuścić świetlicę w przypadku gdy rodzice umieścili taką informację na karcie zgłoszeniowej do świetlicy.
- Dziecko poniżej 7 roku życia nie może samodzielnie opuszczać świetlicy szkolnej oraz nie może być odbierane przez dziecko, które nie ukończyło 10 roku życia (zgodnie z przepisami Kodeksu Ruchu Drogowego).
- W wyjątkowych wypadkach jeśli dziecko miałoby być odebrane przez osobę nie umieszczoną w karcie zgłoszeniowej potrzebne jest jednorazowe pisemne oświadczenie rodziców, które powinno być dostarczone do świetlicy.
- W przypadku jednorazowego samodzielnego wyjścia dziecka ze świetlicy do domu potrzebne jest oświadczenie rodziców ze zgodą na takie wyjście, z podaniem daty i godziny, o której dziecko ma opuścić świetlicę.
- Osobom nieupoważnionym lub opiekunom w stanie nietrzeźwym dzieci nie będą przekazywane.
- Rodzic/opiekun osobiście odbiera dziecko ze świetlicy, oczekując na nie przed salą świetlicową. Nie można wywoływać dziecka przez telefon, umawiać się z nim przed szkołą.
- W pracy z dziećmi wychowawca świetlicy współpracuje z pedagogiem szkolnym oraz wychowawcami klas.
- Jeżeli w trakcie trwania roku szkolnego, rodzic/opiekun prawny postanowi wypisać dziecko ze świetlicy, powinien ten fakt zgłosić nauczycielowi świetlicy.
- Obowiązkiem rodziców lub prawnych opiekunów jest przestrzeganie godzin pracy świetlicy i punktualne odbierania dzieci.
- Wychowawcy świetlicy nie odpowiadają za dziecko, które samodzielnie opuściło teren szkoły, w czasie, kiedy powinno przebywać w świetlicy.
- Rodzice/opiekunowie prawni wyrażają zgodę na korzystanie przez dziecko, podczas jego pobytu w świetlicy, ze sklepiku szkolnego oraz automatu (jeśli jest inaczej, prosimy o zgłoszenie tego faktu).
- Rodzice/opiekunowie prawni dziecka zobowiązani są powiadomić wychowawców świetlicy o zmianie danych kontaktowych oraz wszystkich innych istotnych informacjach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo i funkcjonowanie dziecka w szkole (choroby, alergie, orzeczenia poradni itp.).
- W momencie zapisu dziecka do świetlicy rodzice/opiekunowie prawni zapoznają się i akceptują Regulamin Świetlicy.
ZASADY ZACHOWANIA BEZPIECZEŃSTWA W ŚWIETLICY W OKRESIE EPIDEMII W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. MARII KONOPNICKIEJ W KOWALEWIE POMORSKIM
- Rodzice lub opiekunowie prawni przyprowadzają do świetlicy dzieci zdrowe. Dzieci zakatarzone, kaszlące nie mogą przebywać w świetlicy.
- Rodzice lub opiekunowie prawni zostawiają lub odbierają dziecko przed salą świetlicową.
- Osoby przyprowadzające lub odbierające dzieci ze świetlicy mają obowiązek dezynfekcji rąk oraz zasłaniania ust i nosa maseczką.
- W świetlicy obowiązują ogólne zasady higieny: przed wejściem do świetlicy dzieci myją lub dezynfekują ręce, podczas kichania i kasłania zasłaniają usta i nos, unikają dotykania oczu, nosa i ust. Wskazane jest, aby każde dziecko miało swoje chusteczki higieniczne.
- Po wejściu do świetlicy uczniowie ustawiają się w bezpiecznych odległościach, podają swoje imię i nazwisko oraz klasę do której uczęszczają w celu odnotowania obecności w dzienniku, następnie zajmują wyznaczone przez nauczyciela miejsce.
- Uczniowie są zobowiązani do zachowania bezpiecznych odległości pomiędzy sobą.
- W czasie zajęć świetlicowych uczniowie korzystają tylko ze swoich przyborów: długopisy, ołówki, kredki, farby, kleje itp. Dzieci nie przynoszą do świetlicy niepotrzebnych przedmiotów. Ograniczenie to nie dotyczy dzieci z niepełno- sprawnościami.
- W miarę możliwości zajęcia świetlicowe będą odbywać się na świeżym powietrzu, na terenie szkolnym i pozaszkolnym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA W ŚWIETLICY
- Uczeń ma prawo do:
- uczestnictwa i udziału we wszystkich organizowanych zajęciach, zabawach i imprezach;
- rozwijania samodzielności, samorządności oraz społecznej aktywności;
- rozwijania swoich zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień;
- życzliwego, podmiotowego traktowania;
- swobody w wyrażaniu myśli i przekonań;
- uzyskania pomocy w przypadku trudności w nauce;
- właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej (zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego);
- poszanowania godności osobistej, ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną;
- korzystania z pomieszczeń świetlicowych, boiska szkolnego i placu zabaw;
- korzystania z materiałów plastycznych, księgozbioru świetlicy, zabawek, gier i sprzętu sportowego.
- Uczeń ma obowiązek do :
- przestrzegania określonych zasad, dotyczących przede wszystkim: bezpieczeństwa pobytu w świetlicy, kulturalnego zachowania się, współdziałania w grupie, podstawowych zasad higieny, dbania o ład i porządek oraz szanowania sprzętu stanowiącego wyposażenie świetlicy;
- zostawiać tornister lub plecak w wyznaczonym miejscu,
- stosować się do poleceń wychowawców świetlicy oraz innych pracowników szkoły;
- informować każdorazowo wychowawców świetlicy o swoim przyjściu oraz wyjściu ze świetlicy;
- zgłaszać wszelkie wypadki oraz swoje złe samopoczucie;
- aktywnie uczestniczyć w zajęciach, zabawach i imprezach świetlicowych;
- ponosić odpowiedzialność za własne postępowanie.
RAMOWY PLAN DNIA ŚWIETLICY SZKOLNEJ
(godzina – zajęcia – proponowane aktywności)
6:30-8:00 Powitanie, coś na dzień dobry, czyli kilka zabaw na obudzenie!
- uzupełnianie prac domowych na dany dzień,
- czytanie prasy dziecięcej,
- rysowanie dowolne,
- gry planszowe,
- zabawy klockami,
- spożywanie śniadania.
8:00- 10: 30 Zabawy plastyczne, muzyczne i ruchowe!
Rozruszajmy trochę głowę – kilka łamigłówek!
Porozmawiajmy w kręgu np.:
- nasze ważne sprawy (zajęcia z cyklu praw i obowiązków dziecka),
- bezpieczeństwo w różnych sytuacjach,
- przeciwdziałanie agresji,
- święta narodowe,
- tradycja i obrzędowość,
- zasady dobrego zachowania,
- tolerancja, asertywność, empatia,
- kółka zainteresowań np. plastyczne, teatralne, muzyczne, sportowe,
przyrodniczo – ekologiczne itp.
10:00-12:00 Obiad.
12:00-13:00 Czas na zabawę ! Czas na książkę!
- zabawy dowolne,
- czytanie indywidualne dzieci lub udział w zajęciach (Poczytaj mi
Przyjacielu, Cała Polska czyta dzieciom)
13:00-14:00 Zabawy na świeżym powietrzu.
- pobyt na placu zabaw, boisku szkolnym, gry i zabawy w kręgu,
14:00-15:00 Godzina intelektu! Zrób to teraz!
- samodzielne odrabianie lekcji, pomoc w nauce, reedukacja, zabawy
plastyczne,
- cicha zabawa w kącikach zainteresowań , odpoczynek.
15:00-16:30 Kącik zabaw!
- zabawy dowolne i tematyczne, gry dydaktyczne (słowne, logiczne,
zręcznościowe, ruchowe),
- trochę relaksu na zakończenie,
- porządkowanie świetlicy na koniec dnia.
Zajęcia w ciągu dnia mogą być zmieniane i korygowane!
ROCZNY PLAN PRACY ŚWIETLICY
NA ROK SZKOLNY 2022/2023 W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. MARII KONOPNICKIEJ W KOWALEWIE POMORSKIM
Plan pracy świetlicy wynika z programu profilaktycznego -wychowawczego szkoły. Treści programowe podzielone są na cykle tematyczne. Wychowawcy organizują pracę uczniów, dostosowując tematykę zajęć do obchodzonych uroczystości i świąt, pór roku oraz do zainteresowań i potrzeb dzieci. Poprzez właściwy styl kierowania grupą, tworzą płaszczyznę udanej interakcji. Modelując różne sytuacje wychowawcze, stymulują twórczy rozwój dziecka i jego aktywność. Wykorzystując przy tym wszystkie rodzaje ekspresji dziecięcej. Dzieci uczestniczące w zajęciach świetlicowych uczą się: planowania pracy, podejmowania właściwych decyzji, występowania na forum, logicznego myślenia, kształcą uwagę, pamięć, koncentrację, aktywność psychoruchową i sprawność manualną. W ciągu całego roku uczniowie otrzymują fachową, systematyczną pomoc w nauce i emocjonalne wsparcie w sytuacjach trudnych, problemowych. Każde dziecko jest objęte należytą opieką i indywidualnym podejściem wychowawczym.
- Organizacja pracy świetlicy:
- zapoznanie z regulaminem świetlicy,
- ustalenie norm obowiązujących w świetlicy,
- integracja zespołu,
- poznanie praw i obowiązków ucznia przebywającego w świetlicy.
- Organizowanie racjonalnego i bezpiecznego pobytu dzieci w godzinach pracy świetlicy:
- przyjmowanie kart zgłoszeń,
- sprawdzanie obecności na zajęciach świetlicowych,
- otoczenie szczególną opieką uczniów klas pierwszych,
- uzupełnianie wyposażenia, zakup materiałów do wykorzystania na zajęciach.
- Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków:
- kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych,
- wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie,
- wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów,
- wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole,
- kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej,
- dbanie o estetykę oraz porządek w świetlicy i w szkole,
- pokazywanie sposobów kulturalnego zachowania się wobec innych,
- wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku,
- dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej,
- rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
- kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi,
- nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
- Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa:
- podczas dowozów do szkoły i ze szkoły,
- w drodze do i ze szkoły,
- podczas zabaw w trakcie zajęć świetlicowych i przerw,
- podczas ferii zimowych, wakacji, dni wolnych od nauki ( wskazywanie ewentualnych zagrożeń ).
- Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym:
- zorganizowanie odpowiednich warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy,
- pomoc w odrabianiu lekcji,
- dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej,
- ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu,
- wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków,
- rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się,
- organizowanie gier i zabaw dostosowanych do wieku dzieci,
- stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.
- Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:
- plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych,
- teatralnych – przygotowanie przedstawień i inscenizacji, odgrywanie scenek sytuacyjnych,
- czytelniczo – medialnych – udział w imprezach kulturalno – rozrywkowych organizowanych w szkole i świetlicy ( zabawy, andrzejki, mikołajki, bale karnawałowe), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, Internetu, oglądanie filmów edukacyjnych, współpraca z biblioteką szkolną,
- umuzykalniających – słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, nauka nowych piosenek i utrwalanie już znanych, udział w zabawach muzyczno – rytmicznych,
- hobbistycznych,
- sportowo – zabawowych.
- Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych:
- uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych,
- wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych,
- poznanie tradycji szkoły i jej patrona,
- organizowanie i udział w imprezach kulturalno – rozrywkowych.
- Edukacja prozdrowotna:
- wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku –organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu i w sali gimnastycznej,
- wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie ( higiena osobista, ubranie odpowiednie do pogody),
- rozróżnianie czynników wpływających negatywnie i pozytywnie na zdrowie i rozwój.
- Edukacja czytelnicza i medialna:
- czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych,
- rozwijanie czytelnictwa poprzez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem,
- współpraca z biblioteką szkolną przy organizowaniu imprez związanych z książką.
- Edukacja ekologiczna:
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne otoczenie,
- rozmowy na temat zachowań zagrażających środowisku naturalnemu,
- zachęcanie do segregacji odpadów,
- rozmowy na temat pór roku, zwierząt, ptaków i roślin ( w tym chronionych),
- rozmowy na temat znaczenia przyrody w życiu człowieka.