Klasa I a ze Szkoły Podstawowej w Kowalewie Pomorskim przystąpiła do realizacji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki” Projekt ma na celu wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród uczniów klas I – III, rozbudzanie ciekawości literackiej, rozwijanie aktywności czytelniczej, doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania, zachęcanie rodziców do czytania dzieciom, integrację zespołu klasowego. Czas trwania projektu to okres od 1 października 2019 r. do 30 kwietnia 2020 r. Projekt składa się z trzech MODUŁÓW:
I MODUŁ - od 01.10.2019r. do 31.12.2019r. - FIKUŚNE LEKTURKI SPOD CHMURKI.
„Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek " Justyna Bednarek "Dzieci z Bullerbyn" Astrid Lindgren "Drzewo do samego nieba" Maria Terlikowska "Baśnie" (do wyboru) Hans Christian Andersen
ZADANIA DO WYKONANIA: W LEKTURNIKU pokolorujcie okładkę, podpiszcie się i uzupełnijcie strony związane z pierwszą przeczytaną lekturą- to zadanie jest obowiązkowe. Wybierzcie jeszcze trzy zadania.
1.Zaprojektujcie i wykonajcie zakładki do książek, które będą nawiązywały do przeczytanej lektury. 2.Wykonane zakładki podarujcie komuś, kogo lubicie. 3.W grupach lub wspólnie (z dostępnych materiałów) wykonajcie makietę, która przedstawiać będzie dowolną scenę z czytanej lektury. 4. Przygotujcie plakat zachęcający innych do przeczytania tej lektury. 5.Przygotujcie w klasie KĄCIK CZYTELNICZY i umieśćcie w nim plakat PROJEKTU. 6.W sali lub na korytarzu przy Waszej klasie zorganizujcie WYSTAWKĘ na temat czytanej lektury. 7.Zaproście gościa (dyrektora, wójta, rodzica, woźnego, innego nauczyciela), który poczyta Wam fragmenty lektury. 8.Na dużym arkuszu szarego papieru (wspólnie lub w grupach) odrysujcie kontur jednego/ej z Was i z tego konturu wykonajcie postać głównego bohatera. Technika wykonania dowolna.
II MODUŁ - od 01.01.2020r. do 29.02.2020r. - ZWIERZĘCE LEKTURKI SPOD CHMURKI.
"Cukierku, ty łobuzie!" Waldemar Cichoń "Psie troski" Tom Justyniarski "O psie, który jeździł koleją" Roman Pisarski "Doktor Dolittle i jego zwierzęta" Hugh Lofting
ZADANIA DO WYKONANIA: W LEKTURNIKU uzupełnijcie strony związane z drugą przeczytaną lekturą- to zadanie jest obowiązkowe. Wybierzcie jeszcze trzy zadania. 1. Zorganizujcie w klasie konkurs głośnego czytania. 2. W grupach lub wspólnie (z kartonów i innych dostępnych materiałów) wykonajcie legowisko dla zwierzaka. Umieśćcie w nim swoją ulubioną maskotkę. 3. Przygotujcie plakat zachęcający innych do przeczytania tej lektury. 4. Przygotujcie w klasie KĄCIK CZYTELNICZY i umieśćcie w nim plakat PROJEKTU. 5. W sali lub na korytarzu przy Waszej klasie zorganizujcie WYSTAWKĘ na temat czytanej lektury. 6. Zaproście weterynarza, który opowie Wam o swojej pracy. 7. Zorganizujcie w szkole zbiórkę darów dla pobliskiego schroniska i przekażcie te dary czworonożnym pupilom.
III MODUŁ - 01.03.2020r. do 30.04.2020r. - POLSKIE LEKTURKI SPOD CHMURKI.
"Akademia pana Kleksa" Jan Brzechwa "Detektyw Pozytywka" Grzegorz Kasdepke "Brzechwa dzieciom" (do wyboru) Jan Brzechwa "Wiersze dla dzieci" (do wyboru) Julian Tuwim
ZADANIA DO WYKONANIA: W LEKTURNIKU uzupełnijcie strony związane z trzecią przeczytaną lekturą- to zadanie jest obowiązkowe. Wybierzcie jeszcze trzy zadania. 1. Zorganizujcie w klasie konkurs recytatorski. 2. Zbierzcie informacje o autorze czytanej lektury i wykonajcie plakaty na jego temat. 3. Przygotujcie klasowy lub szkolny happening lub festyn z okazji Światowego Dnia Książki, który przypada 23 kwietnia. Do tego zadania możecie zaprosić inną klasę, ale to Wy musicie być głównym organizatorem. 4. Wykonajcie sylwetę głównego bohatera wybranego utworu, który przeczytaliście. Sylweta musi stać i być trójwymiarowa. 5. W sali lub na korytarzu przy Waszej klasie zorganizujcie WYSTAWKĘ na temat czytanej lektury. 6. Zorganizujcie POKAZ MODY BAŚNIOWEJ. W tym zadaniu mogą wziąć udział również uczniowie innych klas jako modelki i modele. Na widownię zaproście rodziców, dyrektora lub inne osoby. 7. Przygotujcie przedstawienie teatralne do czytanego utworu.
W każdym z modułów zespół klasowy wybiera jedną spośród czterech zaproponowanych lektur, do której wykona zadania oraz jest zobowiązany do zrealizowania co najmniej czterech zadań z każdego modułu projektowego.
Klasa I a swoją przygodę z projektem rozpoczęła od obejrzenia filmu, w którym plastelinowy Czytuś opowiedział nam o naszych czytelniczych zadaniach. Następnie dzieci z wielkim zapałem przystąpiły do lepienia swoich plastelinowych Czytusiów, które będą nam towarzyszyły podczas czytania lektur i realizacji wybranych działań projektowych. Zorganizowaliśmy także w sali kącik czytelniczy, w którym zamieszkały nasze plastelinowe stworki. Pełni sił, zapału, zaciekawienia i radości rozpoczynamy naszą czytelniczą przygodę!
Ogólnopolski projekt edukacyjny „Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki” rozpoczęty!
- Szczegóły
- Ilona Wrzesińska